Thursday, August 23, 2012

: Mood Memasak :

^_^
jarang pulak aku kongsi perihal memasak..
biasa mood aku ingin memperbaiki skills memasak masa nak balik bercuti jer..
sebab bila dah balik bercuti aku banyak waktu lapang..
so, aku boleh la tajam kan skill memasak..
(saya budak baru belajar.. hikhik)
coz, di kampung ku ramai 'taiko2'

so, nak dijadikan topic..
cuti raya baru jak berlalu..
aku bosan cuti kosong..
nak beraya, ada jugak post kat facebook..suh kwn2 jemput
rupanya dah ter'set' view ONLY custom friends jer..
6 orang jer kot boleh view..
haha

semalam, last day bercuti..
mood aku nak memasak resipi ayam pansoh..
membuak2 pula..
aku dah plan, balik jogging kat taman gelora..
aku terus shopping bahan2 di Pasar Basah..
especially daun ubi..
nasib ada stok walaupun daun yang ada agak besar..
biasa bahagian pucuk2..
lagi sedap..bau pun..pergh~~
(daun ubi merupakan bahan utama masakan ini)

balik rumah terus ke dapur..
meneruskan pejuangan aku..
nasib ada isteri kepada kawan aku..
aku akan tanya perkara yang aku tak tau..
cth, bunga kantan guna bahagian mana... hehe
ingatkan dengan batang sekali..

siap semua bahan2..
tak perlu guna minyak pun masakan ayam pansoh ni..
sihat..
kaya dengan rempah ratus lagi..
kira2 pukul 12 tghari
masakan aku siap untuk di masak dengan api perlahan..

erm, orang rasa kata masakan aku itu sedap..
cukup rasa..
cuma ayam terlebih masak.. 1 jam oo.. mana tak ayam hancur..
haha

aku rasa tak 'Ummph' pun..
mmg camtu kot..
kita sendiri masak mmg kurang rasa sedap..
huh~~
yang penting aku masak ikhlas dari hati..
hari ini, aku terfikir nak cuba resipi
telur itik masak cili api..
tak pernah makan pun.. 
member2 kata sedap..
tapi tunggu masa aku free and mood memasak datang..
haha

ada lagi resipi kat fikiran ni..
ayam masak ros  (my mama punya version..)
and
Bubur pedas Sarawak..(rempah dah ada cuma daun singkel/buas2 takda)
huhu

ok la,
itu sahaja...
ngular sekejap ni...
haha
^_-

resepi ayam pansoh ni ada banyak dah.. search google jer.. ^_^


No comments: