Monday, August 6, 2012

: makan gaji :


huh~~
nak mengeluh pun tak guna..
buat masa ini aku masih lagi bekerja makan gaji..

kesusahan hidup wajib kita rasa tetapi bukan membiarkan perkara ini terus berlaku..
bulan ini poket aku agak teruk...
bukan sebab gaji dah habis..
masalahnya..
gaji belum diterima..
aku tak tau berapa ramai pekerja di dunia ini yang turut menghadapi situasi seperti aku..

 sebelum ini,
perkara seperti ini pernah berlaku..
sekarang 
'sejarah berulang lagi kot'

aku malas nak luahkan rasa tidak puas hati..
hanya berdoa supaya hati ini diberi kesabaran yang lebih..
kerana
hal2 macam ini boleh membuatkan hati aku membebel..
lalu menyebabkan mulut aku bersuara sesuatu yang tidak elok untuk didengar..

 perkara2 yang aku lalui dan perlu kesabaran..
line maxis handphone aku - telah di'blocked' 
line wifi maxis aku - juga di'blocked'
means bulan ini aku kena settle lebih + outstanding bills.. RM2++ < =.=" >
[aku bersabar dan bergantung kepada line celcom-topup]

tertangguh - bayaran bulanan kereta aku (5hb)
tertangguh - debit acc loan aeon aku (2hb) 

selebihnya,
aku perlu wang untuk isi minyak kereta..
aku perlu wang untuk beli tiket parking..
aku perlu wang untuk beli tiket bas KL-KTN (hadir kelas)

aku, juga ada beli camera manual yang dari Russia berharga rm250 - hutang
sekarang aku merasakan aku tidak mahu camera itu.. kerana aku perlukan wang..
tetapi aku dah berkata 'ya' so...
erm..
and 
aku juga perlu save duit untuk 'celebrate' harijadi MR'CCX' aku hujung bulan 10 nanti..
lebih baik sedia awal..
nanti tak susah..
awal bulan Nov, aku perlu hantar Mr'CCX' p 'medical check-up' kali ke-4
yg mungkin memerlukan $$ yang banyak juga..

aku tidak mahu hidup memperhambakan duit/wang
tapi perlukan duit untuk menampung kehidupan..
aku sudah cukup besar untuk tidak meminta dari kedua orang tua aku..
so, 
aku berdoa
supaya minggu depan aku akan dapat gaji dan boleh digunakan untuk keperluan diatas..
banyak lagi keperluan yang aku perlukan 
tetapi aku belajar untuk memberi perhatian kepada yang betul penting..

hidup aku lebih kepada kesederhanaan..
aku tidak perlu puaskan hati dengan hal yang tidak membawa hasil..
bukan senang untuk hidup makan gaji..
pahit pun kena telan.. 
that y, too many people like to run and develop their own business..
just a simple business yang boleh buat duit everyday..
mcm my mom, buka gerai makan..
jual kuih..
hanya untuk menampung kehidupan..
aku sedikit ralat sbb sebagai anak belum mampu untuk menanggung mereka..
=.='

aku sedikit 'stress' bila 'orang bank' akan call minta bayaran...
aku hanya makan gaji..
aku kena tunggu gaji untuk lakukan semua itu..
bukan kehendak aku untuk men'delay'kan hal ini..
[simpanan ada tapi itu simpanan..
walaupun tidak banyak mana..]
sebab aku dah plan duit gaji untuk perkara2 yang patut..
gaji aku cukup untuk menampung kehidupan aku saje..


and that's all..
i believe in Jesus.. My Lord will help me..
+amen+


 


 







No comments: