Monday, July 30, 2012

: sapa anda akan pilih :

Tiba-tiba kepala aku terfikir..
sapa yang kita akan cari or pilih untuk membantu kita mendengar masalah..
dan akan menenangkan kita 
atau 
dalam apa jua perkara..
orang terdekat, keluarga, kawan-kawan or sahabat...??

aku pasti..
lebih 50% mungkin berpihak kepada keluarga sendiri..
seperti juga aku..
jika ada perkara yang ingin aku kongsi..
aku akan mencari ahli keluarga aku..
biasanya aku akan cari adik aku..
hanya ingin buat sesi luahan beban yang mungkin kita sudah tidak tertanggung..
bukan meminta untuk diselesaikan.. 
hanya meminta menjadi pendengar dan mungkin cadangan..
tentang sesuatu perkara..

kadang2
aku juga mencari sahabat yang paling aku percaya..
sekiranya keluarga aku tiada kelapangan

dan yang pasti..
dalam kehidupan duniawi..sejauh mana pun jarak kehidupan aku bersama keluarga...
keluarga juga aku akan cari..
cuma, aku tidak mahu...
luahan aku menjadi 'negative' atau 'aib' bagi pihak lain..

ia sekadar hanya ingin meringankan beban yang merupakan
sebahagian dari rencah kehidupan aku..
bak kata kawan aku, Dahniar..
'jangan simpan, nanti meletup'
[lebih kurang lar..]

tiada dendam yang tersimpan..walaupun hati kita tidak satisfy
INGAT!!, Tuhan itu maha mengampuni..
apalagi kita hanya la manusia biasa.. 
jika kita mengampuni orang lain..
walaupun kita tidak bersalah..

jadi, hidup la secara rendah diri dan bersederhana..
tiada apa yang perlu dibanggakan kehidupan di duniawi ini..

Lord, I LOVE You..
be with me and us..


No comments: