Wednesday, October 23, 2013

: Kisah chikbeth :

haha..
aku nak menambah koleksi post untuk bulan ini..

pagi tadi aku teringatkan tajuk post aku...
tapi isi untuk di karang aku dah lupe..
maybe ingat2 lupa..

yesh..
ia berkisar sedikit mengenai diri aku..
refreshing diri membuat aku tiba-tiba menilai
Sapa aku?
apa karektar aku?
walaupun aku tidak layak untuk menilai..
pasti semuanya aku anggap yang baik kan..
sebab 
aku menilai diri sendiri..
haha

okay,
aku, digelar 'chikbeth'
dikalangan anak-anak buah aku..
nama ini aku komersial kan pula sampai ke Pahang jauhnya..
ada yang panggil aku dengan nama itu..
'chikbeth'

orangnya rendang sahaja..
figure badan yang 'tough' walaupun tidak tough..
sebabnya family aku berangka sederhana besar..
so, nampak la figure.. bila kurus tak lah nampak kurus kering kan..
itu lah maksud aku..rangka besar
haha

okay,
aku rasa aku dah banyak berubah..
karakter aku dahulu dan pada masa sekarang..
mungkin dulu aku terkenal dengan budak paling lama menangis
mungkin dulu aku akan cepat marah dan suka berdendam..
so far, paling ketara yang itu la perangai aku..
antara rate 1-10..
memang aku letak 10..
kenapa?
bab menangis, dah pujuk pun tak nak behenti..
sanggup guling2...
aku pun tak tahu kenapa aku tak nak berhenti menangis..
start nangis pagi.. nak berhenti nangis maybe nak tido malam..
mata sampai bengkak..
huh~~
siap bawa p jumpa bomoh..
kena belasah dengan my papa mama.. biasa lar..
well, tension kot... nangis3x.. x nak stop..

aku rasa, perangai menangis aku hilang selepas aku masuk sekolah menengah..
dah akil baligh.. haha

then, perangai baru pula timbul..
cepat marah, merajuk, dendam...
teruksss....
paling aku ingat.. bila aku dah marah, aku akan berdendam dengan orang yang terlibat...
sanggup tak tegur..
apa lagi kalau nak berselisih..
siap tulis note.. 'jangan sesekali bercakap, tegur..bla..bla..'
kenapa aku marah sampai berdendam?
biasanya, 
kalau barang yang aku sayang sangat + limited edition hilang..
panas ooo...
aku pernah berdendam dengan my sister.. sebab hilangkan majalah sekolah..
dalam majalah itu banyak gambar admire aku..
hahaha
(aku admire dia sehingga tercipta email aku - bethanis & no favourite - 1307)
haha.. until now masih guna, still admire.. tapi admire yang bertepuk sebelah tangan..
haha kenangan..

aku juga pernah berdendam dengan kawan sekerja papa ku..
husband and wife...
kitaorang geng tapi
aku rasa mereka ini telah a kind of 'mengutuk' or say a word yang membuat aku berkecil hati sangat..
sakit hati sampai aku tak nak tegur dah..
lama jugak la.. after aku dah continue study..
aku anggap semua dah ok..
dah boleh tegur setakat suam-suam kuku..
haha

last, 
time aku di POLISAS, Kuantan
aku marah sangat dengan kawan yang menyebabkan majalah David Beckham aku hilang..
baru beli kot, mereka baca masa tgh tunggu bas
after baca letak kat tempat duduk, tak bagi kat aku pun..
aku ingat mereka dah bawa sekali..
time sampai hostel, tau-tau hilang...
aku pun terus angin..
terus tak nak tegur langsung
kawan-kawan Sabah Sarawak aku..
aku dengar mereka beli semula majalah tu..
tak ingat dah..

lepas semua kejadian,
ada satu hari itu, 
yang memulakan aku untuk berubah..
menjadi chikbeth yang baru..
yang berazam hidup 'happygolucky'
marah kurang
sikap dendam terus buang

dan sapa2 yang kenal aku..
ini lah aku yang baru..
aku hendak semua orang happy bila bersama aku..
menjadi kawan, menjadi sahabat aku...
aku akan tolong semampu yang boleh..
aku rasa gembira bila dapat mengembirakan orang lain..
aku suka berkongsi kasih sayang aku dengan sesiapa pun..
kerana hati yang penuh KASIH akan membunuh semua perasaaan yang berunsur negative..
sakit, derita aku biar aku kongsi dengan Dia, Tuhan aku...
sebab Dia yang lebih memahami..

acara duniawi hanya sementara..
so, aku tak ambil kisah..
as long, aku berpegang pada prinsip hidup aku..

haha
panjang lebar..
kenangan..

Jesusbewithme

No comments: