Monday, October 21, 2013

: Pengalaman + Motivator :

haha
teringin pula nak mengarang..
okay..
tajuk aku hari ini seperti yang tertulis..
takda isi tersirat disebalik tajuk post..
direct translation

Sejak 2 menjak ni aku rasa dah jadi macam motivator..
haha
banyak cakap...
tapi apa yang aku ceritakan..
banyak dari pengalaman hidup aku..
aku nak cerita bukan senang nak senang..
aku cerita bagaimana aku siapkan sesuatu keja
aku cerita dugaan yang aku lalui kita study
aku cerita bagaimana aku menjaga kesihatan
aku cerita kenapa aku suka bersukan..
banyak...sangat banyak...

aku nak orang tahu semua orang ada peluang untuk merasai perubahan
jika mereka membenarkan diri mereka untuk berubah..
jika mereka berazam untuk maju
jika mereka mengimpikan masa depan yang sempurna..
jika mereka rasa mereka lagi teruk dari aku..

huhu
aku juga pernah berada di mana mereka berada ketika ini..
dan
aku masih menaiki tangga kehidupan aku 
yang belum sempurna..
tapi pengalaman yang aku lalui
cukup bermakna dalam aku berdoa supaya 
Tuhan tolong matangkan fikiran dan akal aku

ternyata Dia sudah jawab..
aku sudah boleh menggunakan akal aku secara rasional..
walaupun bukan sempurna 100%
masih banyak lagi aku perlu lalui..
usia baru mencecah 30..
banyak lagi tangga yang aku perlu naiki..
selagi aku membenarkan diri aku berubah..
jika aku ingin mencapai apa yang aku impikan..

so, aku boleh berkongsi dengan kawan-kawan aku
bagaimana aku lalui kehidupan aku..
nampak dari luar macam biasa..
tapi isi hati kehidupan aku..
hanya Tuhan yang maha mengetahui..

rahsia nya..
Letak lah pegangan agama di tangga pertama dalam kehidupan anda..
bukan hendak menjadi seorang yang sangat religious..

tetapi 
Dia yang memberi kita segalanya..
dan kita perlu berusaha untuk semua itu 
bukan hadir hanya dengan petikan jari..

jika kita jatuh, bukan Dia tidak peduli..
Dia suruh kita belajar dari kesalahan sebelum ini..
Dia tahu kemampuan kita..

aku lakukan itu dalam kehidupan aku..
aku ingin hidup dalam keadaan Balance..
menghormati orang lain..
merendah diri dengan apa yang ada..

tanpa melalui pengalaman hidup 
kita takkan dapat mencipta kenangan yang indah dalam kehidupan kita 

+amen+
 

No comments: