Tuesday, October 1, 2013

: berbudi or terhutang budi :

hai..hai..
banyak pula problem yang nak timbul..
hal yang aku paling risau adalah...
terhutang budi..
berat*

kadang-kadang ada orang akan minta kita balas..
kadang-kadang tidak perlu di balas..
tetapi kita tak dapat nak predict character seseorang itu..

kalau aku,
jenis yang yang tidak ingin budi itu di balas..
tolong-menolong amalan mulia..
tapi ada batas lar..

susah la nak buat kesimpulan tentang hal-hal macam ni..
aku ikhlas menolong orang..
aku tak perlu kan balasan..
kalau perlu balasan itu maksudnya tidak ikhlas..
huhu

oleh sebab hal terhutang budi ini lah..
aku lebih suka buat hal sendiri..
melainkan dengan pihak keluarga..
ermm..
maybe aku sahaja yang berfikir lebih2..
sedangkan orang lain tidak berfikir demikian

susah..
aku pun tidak mampu untuk membalas budi orang yang menolong aku..
aku hanya boleh menolong apa yang patut
dan
berdoa semoga Tuhan membalas apa yang telah mereka lakukan terhadap aku..

kalau dapat kawan-kawan yang kita dah nampak dia ok jer kalau minta tolong.
takper la..
tapi
kadang-kadang..
ada yang macam harap kita nak balas..
*blur
perlu di balas atau tidak...
rasa berat kan..

oleh itu, 
aku ajar diri aku..
bergantung dengan diri sendiri..
kalau terpaksa pun.. ucap la terima kasih..
mana tau sejuk hati kan....

itu jak..
da~~
 

No comments: