Saturday, January 12, 2013

: Ethnobotani :

Semalam, 
dalam perjalanan aku bersama MrCCX ke Kuala Lumpur..
aku terfikir nak karang sikit pasal tajuk blog aku ni..
bila-bila masa aku free..
so, eventhough..
hari ni tak la free tapi boleh lagi spend masa nak karang 2,3 post..
haha 
2,3 tu...

ethnobotani or ornamental plant..
antara subjek yang aku sangat minat..
baca tak..."sangat"
haha
aku boleh jadi keliru ni..
aku nak jadi Landscape Architect or just nak tau jenis2 pokok..
hehe

actually seronok tau..
belajar mengenali tumbuhan..
kalau boleh amik subjek ni banyak kali..
buat assignment yang sama...
AKU TAKKAN KATA 'TIDAK'
 di dunia ni.. banyak "giler" jenis2 tumbuhan..
ambik berpuluh kali pun takkan dapat abis mengenal tumbuhan yang sedia ada..

aku pun kena ajar diri aku fikir positive..
biarpun aku minat mengenali pokok2 ni..
ada kelebihannya..
mungkin nanti aku akan dapat tahu tujuan setiap pokok 
dan 
cara aku memilih tumbuhan untuk hiasan..
kan... 

excited..
mencabar pun ada..
bukan senang nak mengenal tumbuhan dari daun sahaja..
kadang2 nampak sama jer..
actually lain..
ermm..
setakat aku belajar amik subjek 1152 & 2172..
aku dah pergi
Taman Tasik Perdana,
Kampung baru,
Universiti malaya..
FRIM

Kalau buat assignment ni..
setiap hari mata dan kepala aku akan cari tumbuhan di sepanjang perjalanan..
dimana jua..haha
 and aku suka cari tumbuhan yang luar biasa..
aku suka benda yang aku belum tau..
dan aku akan cari info mengenai 1,1 tumbuhan itu...
kalau amik sama jer..
tak challenge langsung..
huh~~

setiap tempat aku belajar macam2 jenis tumbuhan..
tapi very limited..
macam pokok buluh.. 
lecturer aku tak tekankan sangat..

kalau la dekat bumi semenanjung ni dah cukup banyak tumbuhan pelbagai guna..
apalagi di Tanahair ku..
setiap kaum mesti mempunyai lain-lain tumbuhan yang mereka guna..
kenapa la time aku buat assignment dulu..
takde pun terfikir nak cari tumbuhan yang orang di Sarawak gunakan..

haish...
biarla..menyesal pun takde gunenyer..
haha

K la..for now..

bye..

LOVE


No comments: